پایگاه جامع تبلیغ تویسرکان

ارائه فعالیت های فرهنگی تبلیغی روحانیون شهرستان تویسرکان

پایگاه جامع تبلیغ تویسرکان

ارائه فعالیت های فرهنگی تبلیغی روحانیون شهرستان تویسرکان

پوشش گیاهی

قرائنی که از تحقیقات زمین شناسی به دست آمده نشان میدهد که در گذشته های دور بخشهایی از مناطق واقع در دامنه جبال الوند از جمله منطقه شمالی تویسرکان پوشیده از جنگل بوده و طی قرون متمادی تدریجاٌ به علت عوامل مختلف از جمله تغیر اوضاع جوی ،جنگلهای این منطقه از بین رفته است و فقط درختچه هائی از نوع سماق و بادام کوهی و نسترن وحشی به طور پراکنده در برخی دامنه های مرتفعات شمالی (مثل دارستان وشمال سرکان ) دیده میشود. قسمت اعظم فضای سبز فعلی که بخش کمی از سطح منطقه را شامل می شود محدود به اشجار و باغاتی است که به دست انسان غرس و ایجاد شده اند. پوشش گیاهی تویسرکان را می توان به دو بخش تقسیم کرد یکی پوشش گیاهی به صورت درخت و درختچه و دیگری به صورت گیاهان بوته ای و مراتع.
۱- در مناطق مختلف تویسرکان به سبب آب و هوای مساعد و وجود خاک مستعد انواع و اقسام درختان مثمر وغیر مثمر کشت و پرورش داده میشود. بیشتر اشجاراین منطقه خاص مناطق معتدل و سرد سیری است ولیبرخی اشجار گرمسیری نیز به خوبی پرورش می یابند.
۲- بخش دیگری از پوشش گیاهی منطقه را رستنی های بوته ای تشکیل می دهد . این قبیل گیاهان را می توان به دو دسته تقسیم نمود اول گیاهانی که به صورت طبیعی و خودرو به شکل مراتع در نقاط مرتفع و در دامنه کوهها و یا به صورت علفزار در بیابانها و حاشیه مزارع و باغات می رویند. دوم گیاهانی که توسط انسان کاشت می شوند و انواع مختلف و دارای خصوصیات ویژه ای .

حیات جانوری

وجود عوامل مساعد از قبیل کوهها و چشمه سارها و مراتع و باغات و مزارع و رستنی های گوناگون وهوای معتدل وسایر شرایط طبیعی سبب شده که در منطقه تویسرکان محیط زیست مناسبی برای ا نواع حیوانات و پرندگان به وجود آید. سابقاٌ تعداد گونه های مختلف جانوری بیش از امروز بود. متاًسفانه در سه چهار دهه اخیر به علل مختلف ازجمله تغییرات اوضاع جوی و نقصان بارندگی و کم شدن فضای سبز و سم پاشی باغات و مزارع ،گونه ها و تعداد جانوران در این منطقه به شدت نقصان یافته و حتی نسل چند گونه از آنها به کلی از بین رفته است. یادآور میشود که یکی از عوامل دیگری که باعث از بین رفتن یا کم شدن برخی از گونه های جانوری در این منطقه شده شکار بی رویه آنها بوده است در سی چهل سال اخیر با ازدیاد شکارچی و عوامل دیگر لطمات زیادی به حیات جانوری وارد شده است . در این منطقه انواع مختلف جانوران اعم از مهره داران و پستانداران -پرندگان – خزندگان - جوندگان و آبزیان دیده می شود .

آخوند تویسرکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی