پایگاه جامع تبلیغ تویسرکان

ارائه فعالیت های فرهنگی تبلیغی روحانیون شهرستان تویسرکان

پایگاه جامع تبلیغ تویسرکان

ارائه فعالیت های فرهنگی تبلیغی روحانیون شهرستان تویسرکان

وضعیت جغرافیایی تویسرکان

شهرستان تویسرکان با مساحتی معادل 1556 کیلومتر مربع ؛ 98/7 از مساحت استان را دربرگرفته است و به لحاظ مختصات ریاضی بین مدار 43 درجه و 20 دقیقه تا 34 درجه و 48 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 5 دقیقه تا 48 درجه و 38 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است. این شهرستان از شمال و در خط الرأس رشته کوه‌های الوند به شهرستان بهار، اسدآباد، از جنوب به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان ملایر و از غرب به استان کرمانشاه (شهرستان کنگاور) محدود می باشد. ارتفاع آن از سطح دریا 1780 متر است. پایین ترین نقطه آن روستای کارخانه با ارتفاع 1410 متر و بالاترین نقطه آن قله الوند با ارتفاع 3753 متر از سطح دریاست.

تقسیمات کشوری:

بر اساس تقسیمات کشوری سال 1385 شهرستان تویسرکان دارای 3 شهر تویسرکان، سرکان و فرسفج است. و شامل دو بخش مرکزی و قلقلرود است. این شهرستان دارای 7 دهستان و 105 روستای دارای سکنه است.

نام شهر

نام بخش

نام دهستان

تعداد آبادی

تویسرکان

سرکان

مرکزی

حیقوق نبی

25

خرم رود

21

سیدشهاب

9

کرزانرود

11

فرسفج

قلقلرود

قلقرود

16

کمالرود

11

میانرود

24

 

جمعیت:

براساس گزارش آخرین سرشماری جمعیت در سال 1390 جمعیت شهرستان تویسرکان در آن سال در مجموع 103786 نفر بوده است که از این تعداد 51736 نفر مرد و 52050 نفر نیز زن می باشند. جمعیت شهر تویسرکان 44516 نفر و تراکم نسبی جمعیت آن 3725 نفر بوده.

تویسرکان از بلندترین مناطق کوهستانی غرب کشوربه شمار می رود این منطقه رامی توان دره ای بزرگ تصور کرد که به طور طبیعی بین رشته کوهها ی الوند و زاگرس قرار گرفته است. این منطقه ی زیبا ودیدنی از نظر طبیعی به سه قسمت کوهستانی –کوهپایه ای وجلگه ای تقسیم می شود . آنچه که به جلوه زیبایی تــــویسرکان از نظـــر طبیعی افزوده است موقعیــت آب وهوایی وسر سبزی در قسمت کوهپایه ای این منطقه می باشد به گونه ی که در امتداد مسیر دامنه کوهها وحد فاصل منطقه ی کوهستانی وجلگه ی قرار گرفته و با داشتن طبیعت مساعد که تلفیقی از طبیعت مناطق کوهستانی وجلگه ای است قطب اصلی عمران منطقه را تشکیل می دهد . مراکز آباد وپر جمعیتی چون تویسرکان – سرکان وسرابی وبخشهای از خرم روددر این منطقه قرار دارد. چهار شهر اصلی این منطقه تویسرکان سرکان و سرابی و فرسفج می باشد.
شهرتویسرکان که مقر فرمانداری در آن می باشد در دامنه جنوبی کوههای منشعب از سلسله جبال الوند بنا شده و دارای تابستانهای نسبتا معتدل و زمستان سرد بوده و طبیعتی زیبا و هوایی لطیف و دلپذیر دارد .
شهر سرکان در شش کیلومتری شمال غربی تویسرکان در دامنه کوه منشعب از جبال الوند و کنار رود خانه سرکان می باشد. موقعیت طبیعی کوهستانی و زمین ناهموار و وجود پستی و بلندی ها بر زیبایی این منطقه افزوده ومی توان گفت از حیث مناظر زیبا و نزهت هوا و باغات پردرخت و وجود جویبارهای متعدد و دره های سرسبز و مرتفعات پر جذبه از مناطق کم نظیر استان همدان به حساب می اید .
شهر سرابی : بین دو رشته کوههای کم ارتفاع به طول تقریبی 5 کیلومتر قرار گرفته که از ابتدای گردنه ای به همین نام شروع می شود و با شیب ملایم از شمال شرق به جنوب غرب امتداد می یابد و به شهر تویسرکان منتهی می شود .سرابی از جهت لطافت و خنکی هوا و صفای طبیعی و مناظر بدیع و دلکش و باغات پردرخت و میوه های گوناگون کم نظیر است .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی